Kas vēl jāzina par jauno iekāpšanas kārtību sabiedriskajā transportā?

26. Jūnijs

No šī gada 8. jūlija līdz augusta beigām tiks veikts pilotprojekts, kurā 1. trolejbusa un 10., 20., 28., un 60. autobusa maršrutos pasažieru iekāpšana notiks tikai pa priekšējām durvīm, savukārt izkāpšana pa vidējām un aizmugures durvīm. Pilotprojekts uzsākts ar mērķi samazināt bezbiļetnieku skaitu sabiedriskajā transportā.


Brauciens šo maršrutu transportlīdzekļos jāreģistrē pie vadītāja konsoles, tādējādi vadītājs sekos līdzi, lai visi pasažieri veiktu reģistrāciju. Tā šodien informēja “Rīgas satiksme” un demonstrēja, kā braukšana šajos maršrutos izskatīsies turpmāk.
“Rīgas satiksmes” valdes loceklis Jānis Meirāns pastāstīja, ka no šā gada 19. līdz 21. martam tika veikts pētījums 56. autobusa maršrutā, kurā kontrolieri pārvietojās visos šī maršruta reisos. Tajā tika noskaidrots, ka kontrolieru klātbūtnē reģistrēto braucienu skaits palielinājās vairāk nekā par 20%.

Foto: Riga.lv

Pilotprojekta, kurā pasažieru iekāpšana notiks pa priekšējām durvīm, mērķis ir mainīt pasažieru paradumus tā, lai tie reģistrētu katru braucienu, samazinātu bezbiļetnieku skaitu, kā arī veiktu precīzu pasažieru uzskaiti, kas jānodrošina saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.

Pēc “Rīgas satiksmes” preses sekretāra Viktora Zaķa teiktā, 1. trolejbusa un 10., 20., 28., un 60. autobusa maršruti izvēlēti, jo tajos veikto reģistrāciju skaits ir salīdzinoši neliels.

Uz katras no šajā maršrutā braucošajām transporta vienībām būs atrodama īpaša uzlīme, kas informēs pasažierus par to, ka iekāpšana jāveic pa priekšējām durvīm, bet izkāpšana – pa pārējām divām. Jaunie noteikumi skars mazos autobusus, trolejbusus un tikai vienu autobusu ar vagonu savienojumu. Zaķis pieļauj, ka pieturās, kur pasažieru būs daudz, piemēram, pilsētas centrā, iekāpšana varētu tikt organizēta ne tikai caur priekšējām durvīm. “Šādi noteikumi pastāv ne tikai Rīgā, bet, piemēram, Anglijas pilsētās. Tie sevi ir labi pierādījuši mikroautobusos, kuros cilvēki bez e-talona neiekāpj. Projekta mērķis ir mainīt pasažieru ieradumus. E-talonus neizmanto ļoti daudz cilvēku. Reizēm cilvēki, kuri saņem braukšanas pabalstus – vecāka gadagājuma cilvēki un skolēni – aizmirst “nopīkstināt” savu e-talonu, nereģistrējot savu braucienu,” viņš atzīmēja.

Uz durvīm būs redzamas uzlīmes, kas informēs par to, pa kurām durvīm ir jāiekāpj, bet pa kurām – jāizkāpj. “Nopīkstināt” e-talonu šajos reisos vajadzēs validatorā, kas atrodas pie vadītāja kabīnes. “Pēc tam, kad beigsies pilotprojekts, mēs salīdzināsim datus, vai ir mainījies reģistrēto braucienu skaits, vai nē. Šī projekta ietvaros ir paredzēts reģistrēto braucienu daudzumu palielināt par 15%,” sacīja Zaķis.

Foto: Riga.lv

Pasažieriem jau ir radušies noteikti jautājumi, kurus mēs uzdevām “Rīgas satiksmei”:

1. Vai nebūs tā, ka ceļā nāksies pavadīt ilgāku laiku?

Visticamāk, nē. Pašlaik pasažieri vispirms izkāpj, bet pēc tam iekāpj citi. Tagad pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas process noritēs vienlaicīgi: vieni izkāps, bet citi tajā pašā laikā iekāps pa priekšējām durvīm. Viss ir atkarīgs no pasažieru informētības un vadītāja rīcības. Ja pasažieru plūsma būs liela, tad ir pieļaujams, ka pasažieri iekāpj arī pa vidējām un aizmugurējām durvīm. Bet pilotprojektam mēs ar nolūku esam izvēlējušies maršrutus, kuru pieturās ir salīdzinoši maz cilvēku. Mēs neplānojam, ka būs kāda kavēšanās. Viens no uzdevumiem ir apskatīt, cik varētu palielināties vai samazināties laiks, kas pavadīts ceļā.


2. Ko darīt māmiņām ar bērnu ratiņiem, cilvēkiem ar lielām somām, cilvēkiem ratiņkrēslos?

Viņiem, tāpat kā iepriekš, autobusos un trolejbusos iekāpšanai tiks atvērtas vidējās durvis.


3. Ja autobusā vai trolejbusā tomēr iekāpj cilvēks, kurš nevēlas maksāt par braucienu, ko šajā situācijā darīs vadītājs? Aizturēs kustību?

Nē. Viņš nedarīs neko. Pilotprojekts tiek rīkots tāpēc, lai iegūtu datus par pasažieriem, par to, cik labticīgi viņi izmanto validācijas sistēmu. Cilvēkiem, kuri ir pieraduši iekāpt pa aizmugurējām durvīm un nemaksāt, iespējams, būs kauns. Attieksme pret viņiem no vadītāju un citu pasažieru puses mainīsies.


4. Vai projekta izmaksas un ienākumi no e-talonu reģistrācijas ir samērojami?

Kopējie izdevumi par projektu uz diviem mēnešiem ir 5000 eiro. Ja kopējā pasažieru plūsma mēnesī ir 120 000 cilvēku mēnesī un validāciju skaits palielināsies par 15%, tad tēriņi tiks kompensēti. Turklāt mēs iegūsim precīzāku informāciju par to, cik pasažieru pārvietojas ar sabiedrisko transportu kurā brīdī.


5. Vai transporta vadītājiem ziemā nebūs auksti?

Šis jautājums ir vēl tikai jārisina. Pagaidām pilotprojekts ir paredzēts diviem vasaras mēnešiem, tāpēc pagaidām vadītāju komforts nekā necietīs.